כשזה מגיע לקידום אתרים, הבנת כל התהליך של סריקת אתר בגוגל היא חשובה. סריקה היא השלב הראשון בדרך שבה גוגל מגלה ומוסיפה לאינדקס את התוכן באתר שלכם, מה שהופך אותו לגלוי בתוצאות החיפוש. במאמר הבא נסביר איך עובדת סריקת אתר בגוגל, נסביר על התפקיד של הזחלנים של גוגל ומה אפשר לעשות כדי לייעל את האתר שלכם כדי שיסרק בצורה טובה יותר.
מהי סריקת אתר בגוגל?
סריקת אתר בגוגל מתייחסת לתהליך שבו הבוטים (נקראים גם זחלנים – Crawlers או עכבישים) של גוגל, גולשים באופן שיטתי באינטרנט כדי לגלות דפי אינטרנט ולהוסיף אותם לאינדקס. זחלנים אלה מתחילים בביקור בכתובות אתרים במסד הנתונים שלהם, מעקב אחר קישורים בדפים אלה ועוברים מדף אחד לאחר. המידע שנאסף במהלך סריקה זו משמש לאחר מכן לעדכון אינדקס החיפוש של גוגל, מה שמאפשר לגולשים למצוא את התוכן שלכם כשהם מחפשים מונחים רלוונטיים .
איך עובד תהליך הסריקה?
סריקת אתר בגוגל מתחילה בביקור של הזחלנים באתר שלכם. הזחלנים מתחילים בגישה לרשימה של כתובות אתרים ומפות אתר ידועות, המשמשות כנקודות הכניסה לסריקה. בדרך כלל התהליך מבצע את השלבים הבאים:
- נקודת כניסה לסריקה – הסריקה מתחילה בדרך כלל בדף הבית שלך או בדפים המעודכנים ביותר. מכאן, Googlebot עוקב אחר קישורים פנימיים וחיצוניים כדי לגלות תוכן נוסף.
- בעקבות קישורים – הסורקים של גוגל זזים באתר שלכם בעזרת מעקב אחרי קישורים. זו הסיבה שלקישורים פנימיים משחקים תפקיד חשוב מאוד עבור קידום אתרים אורגני בגוגל. ככל שהקישורים הפנימיים שלכם נוחים ורלוונטיים יותר, כך קל יותר לגוגל לגלות דפים חדשים ומעודכנים באתר שלכם.
- אחזור משאבים – במהלך הסריקה, הסורקים גם מביאים משאבים שונים כמו תמונות, קבצי CSS ו-JavaScript. המשאבים האלה עוזרים לגוגל להבין איך הדפים שלכם מעובדים ומוצגים לגולשים.
- עיבוד נתונים – לאחר שליפת דף, הזחלן מעבד את התוכן, כולל טקסט, תגי מטא ואלמנטים אחרים, כדי להבין על מה העמוד. נתונים אלה מאוחסנים לאחר מכן באינדקס של גוגל, שם ניתן לאחזר אותם כאשר מתבצעות שאילתות רלוונטיות.
- קביעת תדירות הסריקה – תדירות הסריקה תלויה במספר גורמים, כולל התדירות שבה התוכן שלכם מתעדכן ומשתנה והסמכות של האתר שלכם. אתרים בעלי סמכות גבוהה עם תוכן המתעדכן לעתים קרובות עשויים להיסרק בתדירות גבוהה יותר מאתרים סטטיים קטנים יותר.
החשיבות של תקציב סריקה
הרעיון של תקציב סריקה (נקרא גם תקציב זחילה) הוא קריטי בהבנת התדירות ובאיזו עומק גוגל סורקת את האתר שלכם. תקציב הסריקה שלכם מתייחס למספר הדפים שהזחלן יכול ורוצה לסרוק באתר שלכם במסגרת זמן נתונה.
תקציב זה מושפע ממספר גורמים:
- סמכות אתרים – לאתרים בעלי סמכות גבוהה יותר יש תקציבי סריקה גדולים יותר.
- רעננות התוכן – אתרים עם תוכן שמתעדכן לעתים קרובות נוטים יותר להיסרק לעתים קרובות.
- ביצועי שרת – אם השרת שלכם איטי או מושבת לעתים קרובות, גוגל עשויה להפחית את תקציב הסריקה שלכם כדי למנוע עומס יתר על השרת שלכם.
- ניהול תקציב הסריקה – הבטחה שהזחלן מבלה את זמנו בחוכמה, בסריקת הדפים החשובים והמעודכנים ביותר באתר שלכם במקום להיתקע בדפי עדיפות נמוכה או שגיאות
ניהול תקציב הסריקה בגוגל
ניהול תקציב הסריקה בגוגל הוא תהליך חשוב בניהול אופטימיזציה של האתר שלכם. גוגל מקצה לכל אתר תקציב סריקה מסוים, המגדיר את כמות הדפים שהזחלנים שלה יסרקו במסגרת זמן נתונה. ניהול תקציב הסריקה בגוגל כולל שמירה על מבנה קישורים פנימיים חזק, טיפול בשגיאות סריקה והגשת מפת אתר עדכנית. חשוב לוודא שהזחלנים מתמקדים בסריקה של דפים חשובים ורלוונטיים, ולא מבזבזים משאבים על דפים כפולים או בעלי עדיפות נמוכה. באמצעות הבנה נכונה של ניהול תקציב הסריקה בגוגל, ניתן לשפר את הנראות של האתר בתוצאות החיפוש ולהבטיח סריקה יעילה של התוכן המרכזי.
היכן מתחילה ומסתיימת הסריקה?
נקודת ההתחלה של סריקת אתר גוגל היא בדרך כלל דף הבית או מפת אתר אם מסופקת כזו. משם, הזחלן עוקב אחרי קישורים לדפים אחרים ומתעדף את אלה שמקושרים אליהם או מתעדכנים לעתים קרובות. הסריקה מסתיימת כאשר הזחלן "מיצה" את תקציב הסריקה שלו או הגיע לסוף הקישורים הזמינים .
חשוב לציין שלא כל הדפים ייסרקו באופן שווה. דפים שנמצאים עמוק בתוך מבנה האתר או כאלו עם מעט קישורים פנימיים עשויים להיסרק בתדירות נמוכה יותר. הבטחת הדפים החשובים ביותר שלכם נגישים בקלות מדף הבית ומקושרים אליהם מדפי מפתח אחרים יכולה לעזור להם להיסרק בתדירות גבוהה יותר.
איך למקסם את הפוטנציאל של סריקת אתר בגוגל?
- הגשת מפת אתר – מפת אתר מספקת לגוגל מפת דרכים של האתר שלכם ועוזרת לסורקים למצוא ולהוסיף לאינדקס את כל הדפים החשובים שלכם. תוודאו שהמפת האתר שלכם מעודכנת וכוללת רק את העמודים שברצונכם שיוסיפו לאינדקס.
- שיפור מהירות האתר – אתרים מהירים יותר נוטים להיסרק ביעילות רבה יותר. שפרו את זמני הטעינה של האתר שלכם כדי להבטיח שהזחלן יוכל לסרוק כמה שיותר עמודים במסגרת תקציב הסריקה שלכם.
- ניהול Robots.txt – ניתן להשתמש בקובץ robots.txt כדי לקבוע אילו חלקים באתר שלכם ייסרקו. תשתמשו בו כדי לחסום לסורקים גישה לתוכן בעדיפות נמוכה או כפול, תוך שמירה על תקציב הסריקה שלכם עבור דפים חשובים יותר.
- טיפול בשגיאות סריקה – בדקו באופן קבוע אם יש שגיאות סריקה בסרץ' קונסול. טיפול בבעיות כמו שגיאות 404 או שגיאות שרת מבטיח שהזחלן לא מבזבז זמן על דפים שבורים.
- בניית מערך קישורים פנימיים – תוודאו שמבנה הקישורים הפנימיים שלכם חזק. זה לא רק עוזר לגולשים לנווט באתר שלכם אלא גם מקל על הזחלן לגלות ולסרוק את הדפים שלכם .
לסיכום
סריקת אתרים מותאמת היטב בגוגל היא חשובה כדי להבטיח שהאתר שלכם יוכנס לאינדקס מלא ומדורג היטב בתוצאות החיפוש. על ידי הבנה כיצד פועלים הסורקים של גוגל, היכן הם מתחילים ומסיימים את הסריקה שלהם ואיך אתם יכולים להשפיע על תקציב הסריקה שלכם, תוכלו לשפר את החשיפה של האתר שלכם באינדקס של גוגל.